Perinatalna možganska kap zajema različne oblike žilnih bolezni možganov, ki se pojavijo med 20. tednom gestacije in 28. dnem po rojstvu ter so pomemben vzrok za dolgotrajne nevrološke in kognitivne posledice pri otrocih, izidi kognitivnega razvoja po perinatalni možganski kapi ob času diagnoze pa ostajajo slabo predvidljivi. Funkcijska možganska omrežja so povezave med regijami možganov, ki delujejo sinhrono. Značilnosti funkcijskih omrežij so povezane s kognitivno zmogljivostjo, zlasti z inteligenco. Znane so osnovne značilnosti zdravih možganskih omrežij, v zadnjih desetletjih pa vedno več raziskav proučuje spremembe omrežij pri različnih boleznih. Spremembe funkcijskih omrežij so večinoma proučevane s funkcijsko MRI, kot možna alternativna preiskava pa ima EEG številne prednosti, zlasti pri otrocih – je lahko dostopen in zahteva manjšo mero sodelovanja pri majhnih otrocih, zato je lažje izvedljiv in ponovljiv. Slovenski raziskovalci z UKC Ljubljana, dr. Alja Kavčič, dr. med., Daša Kocjančič Borko, doc. dr. Jana Kodrič, doc. dr. Dejan Georgiev, dr. med., izr. prof. dr. Jure Demšar, izr. prof. dr. Aneta Soltirovska-Šalamon, dr. med., so analizirali povezave med EEG-funkcijskimi omrežji in kognitivnimi sposobnostmi otrok po preboleli neonatalni ishemični ali hemoragični možganski kapi.
Zasnova
Študija je vključevala 24 otrok z zgodovino perinatalne mož- ganske kapi (12 z ishemično in 12 s hemoragično obliko), starih od pet do 18 let, ki so jih primerjali s 24 zdravimi kontrolami. Vsem so posneli 64-kanalni EEG v mirovanju in po računalniški obdelavi signalov proučili funkcijske povezave v alfafrekvenčnem pasu (8–13 Hz). S pomočjo metrik teorij grafov so proučevali različne značilnosti omrežij (značilno dolžino poti, medhemisferično povezanost, modularnost, ko-
eficient kopičenja in organizacijo majhnih svetov) in ugotavljali razlike med skupinama. Poleg tega so vsi udeleženci opravili tudi standardizirano psihološko testiranje, ki je zajemalo merjenje inteligenčnega količnika (IQ), delovnega spomina, hitrosti procesiranja informacij, vidno-motorično integracijo ter test pozornosti.